HVOR MYE SMERTE ER GREIT Å TRENE MED?

Aleksander Treidene : Naprapat og Helse
Aleksander Treidene : Naprapat og Helse

I tidligere artikkel har jeg skrevet om man kan trene med smerte? Om du ikke har lest denne artikkelen kan du lese den her. Men hvor mye smerte er greit å trene med?

Hvor mye smerte som er greit å trene med er vanskelig å svare på eksakt. Det er nok ingen svar som er klar fasit da den enkelte person sin oppfatning og opplevelse av smerte er individuelt. Husk at du er selv ekspert på din egen smerte.

Smerte involverer mer enn bare fysisk belastning

Det er slik at smerte modifieres og forandres av mange ulike faktorer. Tidligere erfaringer, tanker og meninger, frykt, angst, uro, dårlig søvn, stress med mere. Mao det denne strategien over ikke klarer å ta hensyn til er nettopp disse tingene.

Men her får du et forslag til en strategi som kan hjelpe deg på veien.

1. Akseptere smerten

Med dette mener jeg IKKE at man bare skal akseptere og blåse i smertene. Men at det er innenfor hva du aksepterer, tolerer her og nå.

At den smerten du har når du gjør aktiviteten er innenfor hva du tolerer

Om den ikke er det så kan man forsøke å modifisere/ forandre øvelsen. Dvs forandre vinkler, hastighet mm.

2. Roe seg ned innenfor 1-2 døgn

Den smerten du hadde når du trente skal roe seg ned til utgangspunktet innen 24-48 timer. Merk at jeg skriver til utgangspunktet, dvs. ikke til smertefri, men til der du var. Om den ikke gjør det så bør du redusere.

Hva skal du redusere til? Her kan du lese mer om dose og hvordan du kan belastningsstyre.

3. Påvirker det nattesøvn eller daglig funksjon?

Smertene av trening bør ikke påvirke nattesøvn da vi vet dette er veldig viktig for smerte og for restitusjonstid.

4. Hva skjer over de neste ukene?

Symptomene skal i løpet av de neste ukene gå rett vei, altså reduseres. Om de ikke reduseres så skal man se at funksjonsnivået går rett vei. At smertene er på samme nivå, men at man kan gjøre mer og kanskje også meningsfulle aktiviteter for deg. Om man ser at symptomene, smertene øker på så bør man redusere.

Budskap

Som en metafor for dette kan du tenke deg hva du hadde gjort om du ble solbrent. Du har da hudskade. Hva hadde du da gjort? Er det slik at du aldri ville gått ut i solen igjen? Trolig ikke. Men du er i solen litt mindre, bruker solkrem osv. La det være slik med bevegelse og trening også. Om du får vondt at det du gjorde, vet du hva du per nå ikke helt tolerer. Reduser noe så skal du se at det over de neste ukene og månedene vil bedre seg.

LYKKE TIL MED TRENINGEN DIN!

Skrevet av Aleksander Treidene