Nakkesmerter

Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet. Finmekanikken i nakken består av et nøyaktig samspill mellom ledd, muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er avhengig av at nakken fungerer bra for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel. Det kan være vanskelig å skille mellom plager fra nakke, øvre rygg og skuldre, og ofte henger smertene sammen og kan gå over i hverandre.

Vanlige symptomer på nakkesmerter

  • Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
  • Kan våkne med kink om morgenen.
  • Smertene sitter ofte i et punkt i nakken.
  • Hodet holdes skjevt for å unngå smerter.
  • Redusert bevegelse i nakken.
  • Smertene kan være intense, – umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene.

Langvarige nakkeplager er ofte sammensatt, og symptomene kan da i tillegg være:

  • Smerter mellom skulderbladene
  • Ryggsmerter
  • Utstrålende smerter til skulder og arm
  • Prikking og nummenhet i armer og fingrer
  • Svimmelhet
  • Hodepine

Vanlige årsaker

  • Anspenthet pga stress
  • Ugunstige arbeidsstillinger
  • Statisk og ensidig arbeid
  • Dårlig syn, feil briller, eller mangelfull belysning
  • Gal liggestilling
  • Innaktivitet
  • Nakkesleng etter påkjørsel eller andre ulykker

Smertemekanismer

Smertene kan være et resultat av endret funksjon i muskler og ledd. Muskulaturen blir stram og sår. Leddene stivner til (får nedsatt funksjon), og nakken føles vond og stiv. Smertebildet preges også av hvordan man reagerer på situasjonen. De som har høyt fokus på smertene får mer vondt og en dårligere prognose. Derfor er det viktig at du ikke lar smertene styre hverdagen. Ikke vær redd for å gjenoppta normale aktiviteter. Slapp av i skuldrene så godt du klarer og beveg på nakken.

Utredning og behandling

For å avgjøre hvilken behandling som er best egnet starter vi med en grundig sykehistorie, og en god klinisk undersøkelse.
I behandlingen benyttes en rekke metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem.

  • Leddbehandling/manipulasjon
  • Tøyninger
  • Nåle behandling
  • Muskulære teknikker
  • Funksjonell trening/øvelser / rehabilitering

I tillegg kan smertemestring, fokus på god holdning og avspenning være aktuelle tiltak.

Hva kan du gjøre selv?

Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri.

  • Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig selv om det gjør vondt.
  • Tren styrketrening. Gjerne etter et program fra terapeut, men styrer du treningen etter smerte kan du ofte trene det meste.
  • Ta tak i de risikofaktorene som kan gi nakkeplager som du vet du kan gjøre noe med selv.

 

Tilbake til Diagnoser