Strekkskade i leggen, hva er det? Del 1

Mange av oss har helt sikkert vært med på en aktivitet og kjent at det hugger til i leggen. Det begynner oftest med at man stivner litt, så kan det kjennes ut som at noen skyter deg med en liten sprettert i leggen. Om du lar være å lytte til de signalene kroppen gir deg der kan det ende med et skikkelig hugg i leggen, og strekkskade i leggen er et faktum.

Musklene som på latin heter gastrocnemius og soleus sitter bak i leggen har som oppgave å skyve deg fremover når du løper, og de skaper mye av spensten din når du hopper. Det er en svært sterk muskel som kan generere mye kraft. Det er også slik at leggen «som alle andre muskler i kroppen» har en viss tåleevne. Blir det for mye i forhold til hva muskulaturen er vant med, så kan det oppstå smerter og i verste fall kan det oppstå en skade. Det kan enten være at du øker treningsmengden for fort, eller det kan være at den utsettes for større kraft en den er trent opp til under en kort periode.

Strekkskade i leggen forekommer hyppigst i det midtre delen av leggmuskelen, og det er der du ser den tynne delen av leggen går over i tykkere del at vi er mest utsatt.

Symptomer og tegn

Utøveren kjenner en akutt stikkende eller skjærende smerte, men som vi beskrev tidligere har du ofte fått noen tegn fra leggen på at nok er nok. Lokal ømhet og noen ganger et søkk i muskulaturen kan også forekomme. Som oftest er det også hevelse og misfarging av huden dersom skaden er stor.

På en mindre strekkskade vil du ikke ha noen synlige tegn til skade, men smerter når du går og skyver ifra.

Diagnose

Diagnosen kan oftest stilles av legen, naprapat, kiropraktor eller fysioterapeuten etter en klinisk undersøkelse.  Undersøkelsen består i en samtale der det kartlegges hva som har skjedd og hvordan smerter har oppstått. Terapeuten vil da se etter hvor mye kraft du har og om det gir smerter.  Det er også naturlig å kjenne gjennom muskulaturen etter smerter, søkk og andre tegn til skade. MR eller ultralyd er ikke alltid nødvendig, men kan hjelpe til for å bekrefte diagnosen.

Behandling

I den akutte fasen er det viktig med behandling etter PRICE-prinsippet for å redusere smerte, minimere hevelse og forhindre videre skade. Det er riktignok diskusjoner i fagmiljøene om is fortsatt skal med i den akutte fasen, men vi velger foreløpig å ta det med. Kompresjon er den viktigste faktoren, og husk at kompresjonen skal være på i 24-48 timer.

Smertelindring med medisiner er sjelden nødvendig, men ved store smerter kan man ta paracetamol. Man bør unngå såkalte NSAID-medisiner, som ibuprofen og diclofenac (for eksempel Ibux og Voltaren), for de kan hemme prosessen tilhelingsprosessen. Ofte kan det være hensiktsmessig å avlaste benet med krykker, men etter 2 til 5 dager bør man begynne å delvis vektbære mer og mer. Øvelser med lett belastning bør også introduseres tidlig etter skaden. Dette fører til at det nye muskelvevet blir sterkere.

Styrketrening vil være en av de aller viktigste tiltakene for at du skal hindre nye strekker. Dette bør gjøres i samråd med terapeut. Det kan være aktuelt med passive behandlingsteknikker, men det er likevel systematisk trening sammen med tid som har størst og best innvirkning på det endelige resultatet. Det vil være en klar stigning i belastning gjennom opptreningen som skal gjøre at du er best rustet for aktivitet og trening etter endt opptrening. Vi prater både om det å økte tyngden på styrketreningen og i noen tilfeller øke antall repetisjoner. Når tiden er inne vil man sakte implementer øvelser som ligner på den aktiviteten du bedriver. Ført i mindre doser så i større.

For utøvere som skal tilbake til idrett, vil det senere i rehabiliteringsprosessen være viktig å trene maksimal styrke og spenst.

Prognose

Det er store variasjoner for hvor lang tid det tar å bli bra etter en strekkskade i leggen. Dette avhenger blant annet av skadens omfang. En studie innen profesjonell fotball viser at den gjennomsnittlige fraværsperioden er 13 dager. I cirka 90 % av tilfellene er spilleren tilbake i full trening i løpet av 28 dager. De mest alvorlige skadene kan ta flere måneder.

Det er  generelt høy risiko for å slå opp igjen en strekkskade i leggen, spesielt blant dem som ikke har gjennomført grundig rehabilitering.

Så vi kan kort oppsummere med at du bør ta kontakt med kyndig terapeut som jobber med idrett dersom skaden er ute, og gjør en grundig rehabilitering i tilstrekkelig lang tid.

Del 2 vil handle om øvelser og andre tips for rehabilitere og forebygge leggplager.

Klikk her for å lese mer om andre diagnoser. Eller les mer om strekkskader i leggen skadefri.no

Skrevet av Per Thomas